FirstBabyBlog

Här skriver jag om allt mellan himmel och jord, eller framförallt om mina 3 barn, renoveringar i huset, matlagning, resor och upplevelser vi gör. Vi är föräldrar till Nova 2007 Izabelle 2009 Clara 2014 Vi blev husägare 2009 till en riktig 70-talsvilla, som vi renoverat i omgångar. Vi gifte oss 2012 ❤️

Projektet mot sitt slut!

Kategori: Huset

Sen 4 veckor tillbaka har vi målat vårt hus. Bytt färg och belysning. Nu tog vi ju en semestertripp söderut under tiden och hade ett lugnt tempo. Tog halvdagar för att hinna känna av att vi hade semester.. Så tidsmässigt tycker jag att vi har varit väldigt duktiga med tanke på 2 barn hemma och bara vi två som målat.

Förebilder och resultat får ni se här!
Som sagt vi är väldigt nöjda!

Förebilder:

Resultatet:

Semesterresan 2013

Kategori: Allmänt

Jag lovade lite bilder från vår semester. Som sagt vi började i Vimmerby...

Där vi fick träffa Emil i Lönneberga, Pippi, Madicken, hälsa på i Saltkråkan, Vara på Karlssons tak, Känna efter hur det är att vara Nils karlsson Pyssling, Inte stöta marken, köpa pippis krumelurpiller, skaffa piratdräkt, hälsa på i Lotta på bråkmakargatans hus, och se utanför hennes hus där även den riktiga filmen spelades in... Vara i mattisborgen och träffa Ronja, Hälsa på hos Bullerbynsbarna. träffa Bröderna Lejonhjärta.. Ja, det hanns med en hel del.

Några bilder därifrån!
Hälsar på hos Lotta på bråkmakargatan..

På Lottas gata.

Uppe på taket hos Karlsson

Hos Madicken.

Hos Emil i Katthult!

I mattisborgen...

På väg till Pippi;

Här nedan är ett besök hos Nils Karlsson Pyssling

Blandade kort:

Inte stöta marken banan...

Hit återkommer vi gärna!

Därifrån (och dagen efter) hamnade vi mitt i vilda västern.
Bella införskaffade revolver och Nova en cowboy hatt.

Här vaskade vi guld, åkte tåg där vi hamnade mitt i ett skottdrama. Vi hamnade i Mexiko där vi fick träffa Zorro, sen Lucky Luke, Billy the kid bland många många...
Tjejerna fick rida häst, vara i ett minisamhälle där det sköts vilt. Se en föreställning om hur det var förr i världen där det också var mycket spännande.
Många intryck!

En riktigt kul dag hade vi...  Och härifrån begav vi oss mot Göteborg.
JImmys föräldrar mötte upp oss där. Vi bodde alldeles bredvid Avenyn inne i centrum, så det var nära till allt. Vi hann med shopping på stan, äta gott både en italiensk restaurang och på jensens böfhaus. Gott, och barnvänligt är det där.  En hel dag på LIseberg hanns med, från 10-23 på kvällen.. Då var flickorna vid gott mod, men oj så trötta.

Det köptes in åkband, så det var bara att åka. Sen mellan varven så hann jag Jimmy och Lars åka några vuxen-attraktioner.
Lite bilder därifrån:

Resten av resan spenderas på Gekås x 2 dagar, Cloetta chokladfabrik, i Gränna där vi hälsade på en äkta polkagristillverkare.. Sen en sväng förbi Jimmys kusin i Stockholmstrakten, och såklart ett IKEAstopp på vägen hem!

Avslutningsvis, en helt klart värd resa. Vi har haft det jättebra. verkligen höjdpunkten på denna semester!

Nu säger jag godnatt!

Här gör vi framsteg!

Kategori: Allmänt

Nova tappade sin första tand (förra tanden som tandläkaren drog var inte samma sak) . Under ett dygn blev den mycket lösare, så Nova drog ut den själv. Men man ser redan den nya på väg upp!

Så det var en stolt tjej igår!

Och idag lärde sig lillasyster att cykla utan stödhjul. Hon provade först med en mamma som höll i, sen sa hon till att jag skulle släppa. Och så trampade hon i väg från stillastående utan problem!

Stolt tjej nr 2!

Weddingday

Kategori: Allmänt

Idag firar vi 1 år som gifta.

Gick igenom foton och det kändes som igår.
Bröllopstårtan, som knappte räckte... vädret som ändå blev bra, vi slapp ju regn...
Nervositeten över barnen och roskastandet som gick jättebra.
Nova som inte rörde sig framme i kyrkan, medans lillasyster hade en egen liten show.

Den vackra musiken av Emelie. Det slog det mesta i kyrkan.
Och den vackra blombuketten. One of a kind.

Lägger in lite bilder från förra året.

Nu ska jag göra iordning matlådor inför morgondagen då jobb väntar igen..

pepp pepp!

Bäckmans på besök.

Kategori: Allmänt

Fick finbesök från grannlandet. Vi grillade, åt och hade det väldigt trevligt.

Har börjat försöka ladda upp inför jobb som börjar om nu på måndag. Tur det är en lugn start, då jag är ledig tisdag- torsdag igen.

Nu ska jag se på lite Greys innan kudden väntar.

Mat, mat och åter mat i dagarna 3!

Kategori: Allmänt

Oj så mycket gott man äter under semestern. Vi åt oxfilerullar ( såna som man kan äta på stadsfesten) .. Jättegott! Passade på att bjuda Eva Maria på det när vi sågs i torsdags, med chokladfondue till efterrätt. Där vi doppade jordgubbar och melon. Enkelt och gott!

Sen dagen efter blev vi bjudna till henne i kusmark med Jenny och Micke. På lax och potatisgratäng. Även det gott. Och till efterrätt kladdkaka med grädde och som tillbehör dumleglass..

Och nu idag har vi haft långgrillning hos Josefssons med en till familj. Karlarna fixade maten och tilltugget. Varm nachotallrik, tre olika sorters pizzor.. Ölfylld kyckling x 2 med olika smaker, bbq ribs, champinjonfyllda med ädelost och bacon runt det, tomat med vb ost.. Allt tillagat på grill! Och likaså efterrätten. Calvadosgrädde med grillade äppelskivor.. Dom kan laga mat, och till en hel armé känns det som!

Härliga dagar kan man lugnt säga! Vad ska man äta imorgon måntro? ;-)

Hem kära hem!

Kategori: Allmänt

1,5 vecka senare så är vi hemma efter en händelserik vecka. Orkar inte göra ett långt inlägg och lägga in alla bilder på datorn nu. Men det kommer!

Har iaf hunnit packa upp det mesta och starta en maskin med kläder. Vi har kört 80 mil idag, med en Bella som har haft Pippi sången - sjörövar fabbe på repeat över 17 mil.. 17 mil! Och Nova spydde strax före Umeå, så med tanke på så många mil vi har kört har vi haft tur. Nova har ju en tendens till att bli åksjuk.

Så maskinen är igång och jag är hungrig.

Nova har åkt på hög feber, hoppas det har gett med sig till imorgon.

Go kväll och natt på er!

Nu!

Hmm..

Bloggen vill inte samarbeta.. Så testar lägga in bilderna senare!

Härliga helg

Kategori: Allmänt

Jimmy fick semester i fredags, äntligen. Det firades med Jenny och Micke. Vi åt hämtpizza och till efterrätt gjorde jag hemmagjord chokladsås och glass.
Skön lördag, hann en sväng på stadsfesten för lite karusellåkning och så hade vi turen att vinna choklad på första försöket. Sen blev vi bortbjudna på middag till Schanks. Grillat, potatis och massa tillbehör. Killarna bestämde sig för utgång på stadsfesten. Och Foppe hängde på.

Söndagen blev en riktig pysseldag ute på gården, Bella hängde med farmor och Nova var på kalas. Dagen avslutades med surströmming.

Bra helg, skönt med semester, men på tok för lite sömn!